Om böckers utseende

Bokomslagens utseende får allt större betydelse och uppmärksamhet!

”Jag är född i fel tid. Tänk om jag hade fått göra denna sida på femtiotalet. När de riktigt stora deckarförfattarna skrev som bäst: Agatha Christie och Dorothy Sayers i England, Raymond Chandler och Dashiell Hammett i USA och Georges Simenon i Frankrike. I Sverige hade vi Maria Lang och Stieg Trenter, H-K Rönblom och Vic Suneson, och Barbro Alving, Sveriges bästa journalist hittills, recenserade deckare i Dagens Nyheter.”

Orden är krönikören Lotta Olssons (i Dagens Nyheters Söndagsbilaga 24 april 2011) och de återspeglar en sorts nostalgi som många hyser inte bara när det gäller böckernas innehåll utan även deras utseende. Är det spåren av ”snällare tid” som skymtar på 40- till 60-talens bokomslag, eller är det bara konsten som har förändrats med tiden? Lotta Olsson igen:

”Femtiotalets och det tidiga sextiotalets bokomslag är så oemotståndliga vackra! Träden spretar med svarta och hotfulla grenar, husen ligger ensamma i mörkret och hälften av omslagen skulle man gärna se som mönster på en elegant servis från Gustavsberg. Det är långt ifrån dagens röriga omslag och överarbetade symbolik.”.

Inte mindre än två avhandlingar som rör böckers utseende har utkommit det gångna året, båda från avdelningen för bokhistoria vid Lunds Universitet. Den ena är Helena Strömquists ”Med coleurt omslag – Färgade, dekorerade och tryckta omslag på svensk bokmarknad 1787-1846” som går att beställa hos min kollega Patrik Andersson här. Den andra är Om betydelsen av böckers utseende som kan beställas på förlagets hemsida här.

Frågan kvarstår. Var bokomslagen vackrare förr? Bedöm själva:

  1. Nils Åke Malmström: Uppbrott från Chicago (1955). Omslag av Lars Wellton. Pris: 200 kr.
  2. Sandro Key-Åberg: Livets Glädje (1960). Omslag av författaren. Pris: 90 kr.
  3. Peter Sergius (Gösta Oswald): En privatmans vedermödor (1949). Omslag av Arne Jones. Pris: 450 kr.
  4. Ernest Hemingway: Across the river and into the trees (1950). Pris: 1600 kr.
  5. Gösta Oswald: Rondo (1951). Omslag av Arne Jones. Pris: 300 kr.
  6. Paul Andersson: Judiska Motiv (1956). Pris: 200 kr. SÅLD
  7. Arvid Brenner (Helge Heerberger): Kompromiss (1934). Pris: 150 kr. SÅLD
  8. Nils Ferlin: Barfotabarn (1943; 4:e uppl). Pris: 140 kr.
  9. Frank Heller (Gunnar Serner): Irrande vinter (1933). Pris: 110 kr. SÅLD